Mat har en sentral plass

Mat og matglede læres tidlig. Vi ser at barn som begynner å spise variert mat tidlig i livet, blir vant til ulike smaker, lukter og konsistens på maten. Vi forsøker å formidle at mat er variasjon, kommer an på kvalitet og at presentasjon er av betydning.
Dette står i motsetning til ferdig moset mat, mat tilberedt og kjøpt med tanke for barn i en viss alder og mat som markedsføres mot barn som forbrukergruppe. Vi tenker at vi jobber mot at barn skal oppleve sammenheng og variasjon både i barnehagen og hjemme.

I vår barnehage kan foreldre bestille mat som de tar med hjem for en periode av gangen. Vårt tilbud har grodd frem etter en erkjennelse av at det å ha to foreldre i full jobb, søsken med fritidsaktiviteter og foresatte som har mange ting de er interessert i, så er det allikevel et poeng at vi kan spise godt, sunt og variert. Derfor bruker vi tid på å lage menyer som både skal ta hensyn til barn i barnehagealder og oss som voksne.